Middagactiviteiten
Op Campus Lievegem – Middenschool SV bieden we gerichte ondersteuning aan voor leerlingen die cognitief sterk functioneren (CSF). In ons CSF-project kijken we niet naar labels, zoals “hoogbegaafdheid", maar focussen we op de individuele leerbehoeften van elke leerling. Bij ons staat de leerling centraal, een diagnose zoals een IQ-test is niet het uitgangspunt.
In nauw overleg met de leerling, de ouders, de klassenraad, het CSF-team en eventueel het CLB kan worden beslist om een leerling vrij te stellen voor bepaalde vakken, indien aangetoond wordt dat de leerdoelen reeds zijn bereikt of zelfstandig behaald kunnen worden. Deze beslissing wordt enkel genomen wanneer alle betrokken partijen ervan overtuigd zijn dat dit in het beste belang van de leerling is. De instemming van de ouders is daarbij altijd vereist. Vrijstellingen zijn mogelijk voor vakken waarvoor de leerling minimaal twee lesuren per week heeft, maar zijn geen automatisch recht. De vrijgekomen uren worden ingevuld met een uitdagend, individueel programma dat door het CSF-team wordt opgesteld en gelijkwaardig is aan de oorspronkelijke lestijd.
Voor cognitief sterk functionerende leerlingen, of leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong, bieden we bovendien verrijkende en uitdagende leermaterialen en methodieken aan. Hiermee willen we hun leermotivatie versterken en hun talenten verder ontplooien. We beschikken over een uitgebreide databank met opdrachten uit verschillende vakgebieden, specifiek afgestemd op deze doelgroep.
We hechten groot belang aan procesevaluatie, waarbij we de begeleiding afstemmen op het leerjaar van de leerling. Leerlingen houden een logboek bij om hun leerproces te volgen en hebben tussentijdse evaluatiegesprekken met hun CSF-begeleider. Zo waarborgen we een gepersonaliseerde en continue opvolging, die niet enkel hun intellectuele ontwikkeling bevordert, maar ook hun motivatie en welzijn centraal stelt.
Met dit CSF-project bieden we een leeromgeving waarin cognitief sterk functionerende leerlingen op maat worden uitgedaagd en begeleid, zodat ze hun volledige potentieel kunnen benutten.
We zien in het onderwijs een groeiend bewustzijn van de unieke onderwijsbehoeften van begaafde tot uitzonderlijk hoogbegaafde kinderen. Zowel leerkrachten als ouders ondervinden vaak grote uitdagingen bij het vinden van effectieve onderwijsvormen voor deze uitzonderlijke groep. Standaardaanpassingen werken niet altijd, een jaar laten springen is niet altijd de juiste oplossing, het risico op isolatie en onderpresteren bij gebrek aan ontwikkelingsgelijken is een veelvoorkomende bezorgdheid.
Op de bovenbouw (2de en 3de graad) zetten we het traject van de middenschool (1ste graad) verder. Met de ouders en de leerlingen gaan we in gesprek op zoek naar een stimulerende leeromgeving. Het kan dat een leerling minder uren volgt van een bepaald vak om zich zelfstandig te verdiepen in andere leerstof of een project binnen zijn interessegebied. Bij een voldoende aantal cognitief sterke leerlingen in een zelfde studierichting, vormen we een hele klas ‘ontwikkelingsgelijken’. Leerstof wordt compacter gegeven en verrijkt. Gastsprekers en workshops wakkeren de leergierigheid binnen andere domeinen aan.
In de 3de graad kan de combinatie van een gewoon traject en examens afleggen via de centrale examencommissie bekeken worden. We bieden ook de mogelijkheid om reeds in het hoger onderwijs vakken op te nemen.